1. Fiets kopen?
Stort je niet gelijk in de kosten. Als beginner moet je je natuurlijk eerst oriënteren over de mogelijkheden. Geef daarom niet meteen teveel uit aan je eerste fiets.
Tip.
Schaf een instapmodel aan, leen een fiets of start met een tweedehands model. Maar laat je vooral ook adviseren door de vakmensen die er verstand van hebben! Neem eens een kijkje bij:
fietscorner.nl,
dekkerstweewielers.nl of
giantstore-venlo.nl/nl
2. Wie heeft er verstand van jouw wensen?
Je wilt niet alleen maar een betrouwbare en veilige fiets, maar je wilt ook service (onderhoudsbeurten, snelle reparaties, antwoorden op uw vragen etc.) en advies. Tip.
Laat je goed adviseren zodat je ook comfortabel en veilig op je fiets zit. Zo kom je er ook achter welk model bij je past en krijg je een indruk welke kant het met jouw keuze op moet. Net zoals je dat met loopschoenen ook zou doen. Tip. Bespreek de mogelijkheid om de fiets vooraf te kunnen testen.
3. Hoezo opmeten?
Kleding en schoeisel koop je ook niet zomaar. Bij een correcte fietsmeting kijkt de vakman bijv. naar je lichaamslengte en binnenbeenlengte. Zo kan hij de zadelhoogte, stuurhoogte, stuurlengte, stuurbreedte en framehoogte bepalen van je fiets. Je zult daardoor minder snel last krijgen van fysieke klachten en het ook langer volhouden. Tip.
Pak hier samen met de vakman de tijd voor of maak een aparte afspraak met hem zodat hij hier met u samen voldoende tijd voor kan nemen.
4. Je wilt toch ook geen blessures?
Op een te grote of te kleine fiets je niet comfortabel. De framemaat is daarom heel erg belangrijk. Die wordt bepaald door de lengte van de zitbuis, ofwel de afstand tussen het centrum van je trappers en de kruising met de liggende framebuis. Je framemaat is dus afhankelijk van de lengte van je benen. Die exacte lengte moet dus bij het opmeten niet vergeten worden.
5. Of ik een tweede bidonhouder op mijn fiets wil?
De vakman vraagt jou ongetwijfeld of je een tweede bidonhouder op je fiets wilt. Is dat belangrijk dan? Tip. Bij korte ritten (korter dan een uur) kun je de tweede bidonhouder gebruiken voor een zgn. gereedschapsbidon (met daarin een multitool, reservebinnenband, bandenlichters, etc.). Bij langere tochten heb je zeker een tweede bidon nodig. Als sportfietser verlies je al snel 2 liter vocht per uur. Dit vochtverlies moet je aanvullen. Met een bidon van 750ml houd je het niet veel langer dan een uur vol.
6. Klikpedalen vind ik wel eng, moet dat per se?
Doordat je met je schoen vastzit aan het pedaal kun je zowel omlaag als omhoog kracht leveren. Het grote nadeel is inderdaad dat je vastzit aan je pedalen, en dat is wennen! Gelukkig is in- en uitklikken makkelijk en went het snel. Tip.
Maar, laat je niets aanpraten. Kies de pedalen waar jij je prettig én veilig bij voelt.
7. Vergeet niet tijdig te eten en te drinken! Hoezo?
Eet en drink zowel voor, tijdens als na de inspanning. Probeer elk kwartier tot 250 ml te drinken en eet elk uur iets om je koolhydraten (suikers) en zouten op pijl te houden. Je kunt daarvoor sportrepen, fruit en gelletjes (vooral voor het laatste deel van de inspanning) gebruiken.
8. Enkel fietsen om af te vallen?
Fietsen alleen om af te vallen, werkt niet. Bij geen enkele sport eigenlijk. Het gaat om de ‘combinatie van’ omdat lichaamsgewicht verliezen enerzijds afhankelijk is van voldoende beweging en anderzijds van gezonde beweging. Je kunt 5 keer per week intensief fietsen, maar als je verkeerd eet, val je toch niet af.
9. Zo vaak wil ik helemaal niet fietsen, moet dat dan?
Je moet niets. Het aantal keren dat je fietst per week is afhankelijk van je beschikbare tijd en je doel. Het is duidelijk dat meerdere intensieve ritten per week meer bijdragen aan een betere conditie en gezondheid dan één lange weekendrit. Maar dat moet je verstandig opbouwen en daarbij vooral je eigen tempo bepalen.
10. Waarom niet op stang laten jagen met afstanden?
Jaag niet op kilometers maar focus op tijd en intensiteit. Kilometers helpen je jouw tochten meetbaar te maken en aan je vrienden te laten zien hoe goed je bezig bent.
11. Ben ik klaar voor een toertocht?
Kies een tocht of rit die bij jouw niveau past. De meeste tochten bieden de keuze uit verschillende afstanden voor verschillende niveaus. Zo ook de ritten bij VenloFietst of de landelijke tochten die er zijn. Daardoor is er altijd een afstand die bij jouw niveau past. Bovendien zijn er volop verzorgingsposten waar je kunt uitrusten, iets kunt eten en je bidon kunt (bij)vullen. Bij VenloFietst speelt geen tijdscompetitie en kunt u dus in uw eigen tempo fietsen en pauze nemen als u daar behoefte aan hebt.
12. Conditie alleen is niet zaligmakend, of wel?
Fietsen is niet alleen een conditionele sport. Techniek speelt ook een belangrijke rol. Wanneer je over een betere stuurtechniek beschikt, verlies je minder tijd in de bochten en ga je sneller. Maar ook daarover kan de vakman u uitstekend advies geven.
13. Heb ik een trainer nodig?
Dat hangt af van je trainingsdoelen. Wil je in de Alpen gaan fietsen of een tocht van meer dan 200 km maken? Dan kan een trainer je daar uitstekend bij helpen. Bovendien kan een trainer je fietstechniek verbeteren. Dat verhoogt niet alleen het fietsplezier maar de weg wordt er ook een stuk veiliger op. Je techniek verbeteren? Volg bijv. een
Start2Bike
training!
14. Kan ik meefietsen met de plaatselijke wielerclub?
Nederland kent meer dan 500 wielerverenigingen waar je zonder enige verplichting gratis een keer meefietst. De meeste clubs hebben meerdere snelheidsgroepen. Fiets een keer mee en ontdek welke groep bij jouw niveau past en of de club je aanspreekt. Op
fietssport.nl/clubs zie je welke vereniging bij jouw in de buurt zit.
15. Wat neem ik mee tijdens een tocht?
Voldoende drinken (twee bidons van 750ml) en eten, reserveband, fietspomp, bandenlichters, multitool, telefoon, geld en identificatie.
16. Moet ik een fietsbroek kopen?
Een fietsbroek voorkomt klachten zoals een geïrriteerde huid, schuurplekken en zadelpijn. Tip. De zeem zorgt er voor dat het zweet wordt opgenomen en je dus droge billen houdt tijdens het fietsen. Daarnaast zorgt de zeem voor demping en comfort. Tip.
Laat je ook hierbij adviseren door de vakman, want een fietsbroek is niet altijd nodig, dat hangt af van uw doelen, wensen en startniveau. Als recreatieve fietser is een fietsbroek immers niet per se noodzakelijk.
17. Draag ik een onderbroek onder mijn fietsbroek?
Nee, draag nooit een onderbroek onder je fietsbroek. Door de naden in je onderbroek kan je zitvlak irriteren en kunnen er schuurplekken ontstaan. Maar ook hierbij geldt, dat u datgene moet doen dat nodig is en effect heeft op basis van uw voornemens.
18. Moet ik ook nog andere kleding kopen dan?
Afhankelijk van je budget kun je een complete, op elkaar afgestemde wieleroutfit kopen. Dat is natuurlijk niet noodzakelijk. Met een goede fietsbroek fiets je comfortabeler en een helm en handschoenen zijn noodzakelijk ter bescherming. De overige delen van je kledingset kun je zelf invullen. Draag je liever geen strakke kleren? Geen probleem! Steeds meer fabrikanten hebben zgn. ‘baggy’ (ruime) kleding voor zowel wielrenners als mountainbikers. Je kunt natuurlijk ook een normaal sportshirt dragen. Tip.
Let er wel op dat het shirt vocht afvoert zodat je geen kletsnatte rug krijgt.
19. Moet ik een helm op?
Ja, dat is weliswaar wettelijk (nog) geen must maar wel een dringend advies want een helm vangt de ergste klap op bij een valpartij waardoor ernstig letsel voorkomen kan worden. Tip. Advies over de aanschaf van een nieuwe helm vind je hier. Let op! Een helm heeft een beperkte houdbaarheidsdatum en na een val biedt de helm niet meer voldoende bescherming.
20. Ben ik te oud om te fietsen?
Ben je mal? Er zijn genoeg 70-plussers die veel plezier beleven aan de wielersport. Fietsen kun je tot op hoge leeftijd blijven doen doordat je de gewrichten nauwelijks belast. Bovendien is een duursport zoals fietsen goed voor je hart- en bloedvaten. Lees meer over verantwoord trainen wanneer je ouder wordt. Tip. Denk ook eens aan een e-bike als sportfiets. Maar ook daar is betrouwbaar advies van een vakman onontbeerlijk, want het is geen kwestie van opstappen en gas geven. Ken je mogelijkheden, maar zeker ook je beperkingen. Bovendien zijn zulke e-bikes behoorlijke investeringen, dus is een miskoop eens te meer te voorkomen.